Büntetéshullám a Google részéről – Fred algoritmus cselekedetei

Elérkeztünk a csúcspontra, mivel évek óta nem volt ekkora büntetéshullám, mint idén márciusban történt a keresőmotor részéről. Maga az algoritmus-frissítés Fred néven vált híressé, erről korábban is írtunk, most viszont egy pár website átnézése után megfejtést végeztünk el a magunk részéről.

Büntetéshullám a Fred algoritmus

Büntetéshullám a Fred algoritmus

Mi történt a büntetéshullám alatt?

Először is 2017. március hónapban maga a Google egy új algoritmust indított útjára, aminek köszönhetően a büntetéshullám napvilágra került! A frissítésnek köszönhetően olyan algoritmusfrissítés indult el, amelyet utoljára 2012-ben láthattunk a Pingvin algoritmus indítása után.  Magyarországon is, függetlenül a külföldi portáloktól, rengetegen észlelték a változásokat, aminek köszönhetően az oldalak látogatottsága lecsökkent, de voltak nyertes weboldalak is.

Ez úgy nézzet ki, hogy eléggé későn vettük észre a Fred algoritmus mozgását, mivel már februárban is voltak kisebb-nagyobb pozitív és negatív mozgások a találati listában a keresések után. Március közepétől óriási forgalomcsökkenések voltak tapasztalhatók a régi weboldalak területén. A találati helyek folyamatosan változtak megközelítőleg másfél hónap alatt, viszont a legfőbb időpont és ezt ne felejtsük el március 7-8-a volt. A felmérésünk alapján, amit más oldalon is elvégeztek az alábbi időpontokban voltak változások a:

  • február 7. – erről február 11.-én írtunk cikket.
  • március 6-8. – a Fred-algoritmus
  • március 25. – SMX konferencia

Ezekre az időpontokra érdemes óda figyelnünk, bár nem általánosan. Azért sem általánosan, mert az oldalak egy részét negatívan érintett az időpont, viszont a többi dátum során is csökkenő forgalmat észlelhettünk, viszont nem mindegyik oldalra igazak a dátumok.

A Google kijelentése

Az országunkban, akik tevékenykednek, vagy , akkor igen komolyan foglalkozni kezdtek azokkal a tényekkel, amik mostanában történtek meg büntetéshullám miatt. A nyomozások indultak el azzal kapcsolatosan, hogy mi állhat a Fred algoritmus hátterében.

A legismertebb keresőportál viszont hallgatott, majd Gary Illyés a szóvivő megtörte a csendet a kijelentésével, ahol elismerte, hogy volt algoritmus-frissítés a Google részéről. A frissítés neve: Fred lett.

Egy kicsivel később az SMX konferencián elárult az algoritmusról az alábbiakat:

  • a Fred-algoritmusról a vezetőség döntése alapján nem beszélhetnek,
  • Sőt, kijelentette, hogy az oldalakat miért érintett ez az új típusú algoritmus a Google részéről, amiről itt olvashatnak a Webmester irányelvekben

Röviden és tömören ennyi.

Íme, a Fred algoritmus jellemzői

A weboldalak átnézése után az alábbiakra jutottunk, aminek köszönhetően úgy nézz ki, hogy megfejtettük a Fred algoritmus mögött lévő erőforrást is. Azt viszont ne felejtsük el, hogy ez a mi magunk nézete, nem teljesen 100 %-ék a pontossága, de talán segítséget adhat az olvasóinknak.

Az általános észrevételek a következő képpen jöttek létre a részünkről!

  1. A hátra sorolás nem csak egy hiba által jöhetett létre!

Talán ez a rész a legfontosabb a részünkre, mivel nagyon is úgy nézz ki, hogy nem egyetlen hiba okozta a hátra sorolást a Google részéről. A kijelentésünk mögött a Google áll, mivel kijelentette, hogy egyszerre több algoritmust futtattak le az elmúlt időszakban, leginkább több eltérő cél miatt. Ez viszont igen komolyon látszódik a keresőportál megfigyelése alatt.

Itt fix kijelentést nem tehetünk, mivel több más oldal típus kapott értékelést a Fred-től. Például, volt hibátlan weboldal, mégis hátrébb került a keresőportálon, de volt olyan is, ahol az oldal nagysága, tartalma miatt csökkent a forgalma. Itt sajnos az oldalra mutató linkek is számításba jöhetnek, persze ez a mi véleményünk, erre nem kaptunk pontos választ. Egy másik portál azt írta, hogy több algoritmus futhatott le, aminek más-más célzott hatása volt az oldalra nézve. Viszont, magunk a hatások egybemosódtak. Ez szándékos lehetett a Google részéről – írta egy másik elemző.

  1. Büntetéshullám lépet életbe inkább

A másik nagy tanúság, hogy a Fred-algoritmus inkább büntető jellegű volt. Nagyon sok olyan oldallal találkoztunk, aminek a forgalma eltűnt, vagy lefeleződött, lényegesen kevesebb volt azon oldalak száma, ahol forgalomnövekedés volt észlelhető. Volt ilyen is, de kevesebb és a forgalomnövekedés mérsékeltebb volt. ez arra utal, hogy a Fred inkább oldalakat sorolt hátra, valamilyen oknál fogva, és aki előnyét látta, azok inkább ezekből a helyezésromlásokból profitáltak, azáltal, hogy egy-egy helyezést javultak a kieső oldalaknak köszönhetően.

A büntetés jellegére utal Gary Illyés a Google szóvivője, aki elmondta, hogy az érintett oldalnak a válasza megtalálható a webmester irányelvekben, ez pedig a következő:

” Az itt leírt minőségi irányelvek a megtévesztő vagy manipulatív viselkedés leggyakrabban előforduló formáival foglalkoznak.”

A Fred és társai ezek szerint inkább büntettetést szabnak ki, ami ütközik a Google irányelveivel.

  1. Az algoritmusfrissítések összefüggésben állnak eszmással

Korbábban írtuk, hogy nem csak egy frissítés történt a Google részéről, hanem több, de ezek összefüggésben állnak egymással. Magában a hatásaikban bizonyos oldalaknál átfedik egymást. Egy-két példa fotót mutatunk ezzel kapcsolatosan:

Csökken-nő a büntetéshullám

Az oldal felmérése közben a forgalom a visszájára esik, vagy:

Nő-csökken a büntetéshullám

kiemelkedik az oldalak látogatóinak a száma, majd a visszájára csökken az oldal böngészőinek a száma.

Az első képnél azok látszónak, hogy a visszájára ugrik az oldal helyezése a keresőportálon, a másiknál viszont felemelkedik, majd a kezdeti pozícióba esik vissza az oldal az algoritmusok részéről.

  1. Nem lehet tudni az algoritmus értékelését

Ez egy általános észrevétel alapján történt meg, miszerint válogatós volt az algoritmus rendszere. Legalábbis egyelőre a részünkről így tűnik. A jelentése a következő: voltak oldalak, ahol a másodlagos kulcsszavaknál esett vissza az oldal forgalma, viszont a fő kulcsszónál maradt a topon a weboldal elérhetősége. Ennek az ellentétje is megtörtént, ahol éppen fordítottan történt meg az algoritmus értékelése. Ezekben az esetekben a fő kulcsszavaknál történt meg a hanyatlás, miközben a longtail forgalom érdemben nem történt változás.

Az is elképzelhető, hogy az oldalra mutató linkek hibája okozhatta ezeket az eseményeket, de erről konkrétumot nem tudunk még mondani.

A domain név értékéről és a nevének a választásánál változás nem történt meg, de ha büntetett az algoritmus, akkor az egész domaint érintette a Google részéről kinézetétől függetlenül. (Domain név kötőjellel használva is nem volt hibázás). A büntetés nem véletlenül történt meg legalábbis sokan ezt mondták, hogy az érintett domainek forgalomcsökkenése általában jelentős volt. Egyenlőre még nem tudjuk, hogy mi alapján történt meg a büntetés kiosztása, ezért a találgatást ezzel kapcsolatosan kizárjuk!

  1. Kicsi oldalak és nagy oldalak

Az ötödik észrevétel a Fred algorimustól az volt, hogy nem kímélte a weboldalak méretét sem. Nem számított, hogy egy oldalas volt a website, vagy több mint 100 oldalból ált a siteok tartalma. Volt olyan domain név is, azaz oldal, amire több ezer másik domain hivatkozott, mégis komoly hátrasorolódást könyvelhettek el rajta. Ez szerintünk egyértelmű lépés volt.  Az algoritmusok az oldalra mutató linkeket is ellenőrizték függetlenül attól, hogy hány éves az adott weboldal és annak a tartalma. A rendszer által feleslegesnek tartott linkeket büntették, vagy kivonták az oldal indexeléséből, így az oldalak erőssége lecsökkent.

Még az is beleszámít ebbe, hogy az algoritmusok nem válogatottak oldal méretek szerint, hanem az oldalra mutató linkek kerültek előtérbe.

A tapasztalat ezzel kapcsolatosan a következő lett, miszerint a legtöbb frissítés során a nagy oldalak forgalma nem változik, ellenben a legnagyobbaknál is komoly változások történhettek meg a domain életkorától függetlenül. Íme, egy példa, amit az egyik portál írt, miszerint a  mall.hu oldalnál egyértelműen nőtt az organikus forgalom (ez Magyarország 3. legnagyobb webáruháza!).

Mall.hu webáruház eredményes

Viszont meglepetésre a lap.hu csoport inkább a vesztesek közé ugrott, annak ellenére, hogy Google barátként említik magukat – de ez csak a saját magán véleményünk volt.

Érdekesség még az, hogy forgalomnövekedés történt az ipon.hu esetében (7. legnagyobb webáruház).

A vesztesek oldalak közé sorolható a hirkereso.hu weboldala, aminek úgy tűnik szintén csökkent az oldal látogatónak száma. Ez jelentős organikus forgalomnak minősül.

Mi okozhatta az oldal büntetését?

Ahogyan a képekből is látszik, egyenlőre nem meghatározhatók az oldalak hibái, eredményei, de néhány konkréteset meghatározható.

Az első példa a gyenge minőségű webáruházak

A Google algoritmusnak köszönhetően igen sok webáruház esett áldozatul. Az érintett portáloknál jellemző volt, hogy a tartalmuk igen gyenge minőségű. Az alábbi példák erről beszélnek:

  • a másolt tartalom nagy aránya a webáruház esetében
  • a termékoldalak nagyfokú hasonlósága: ha sok hasonló termék, esetleg azok megjelennek eltérő url címeken, és a termékleírása minimális, akkor nagyobb esély mutatkozott a büntetésekre.

Példaként, mi hasonlóan tüntetjük fel a webáruházakat a büntetésekre vonatkozóan.

Itt tisztán látható egy sima hazai webáruház forgalma. A forgalom csökkenése tisztán látható.

Ilyen lehet az egyedi blog oldal, a minőségi termékoldalak, és a brandkeresések magas aránya is, ha sok felhasználó keres a webáruház nevére, különösen a termékekkel összefüggésben.

A mostani algoritmusok különböztek a korábbi frissítésektől, így SEO központúvá minősültek.

Adsense típusú weboldalak

A másik egyértelműen jól lehatárolható kört adott azoknak az oldalaknál. A cél egyértelműen az organikus látogatók megszerzése volt, ergo pénz szerzés a Google rendszerétől, az oldal látogatóinak számának köszönhetően. Most viszont az Adsense hirdetési bevételek realizálása történt meg.

Meglepetésre ezek a weboldalak nem feltétlenül gyenge minőségűek, hanem akad köztük néhány jó minőségű site, ám kialakításuk, szerkezetük, kulcsszóhasználatuk inkább utalt a SEO célra és nem a felhasználók igényeinek kielégítésére.

Ezt a témát a Seroundtable szerkesztője Barry Schwarcz elemezte ki, egy biztos ezt a cikket és a példát érdemes átnéznünk.

Magyarországon az ilyen típusú weboldalak visszaesésére kevés a példa egyenlőre, de néhány oldallal azért találkoztunk már, bár idehaza mintha a mérce alacsonyabban lenne egyenlőre.

Agyon linkelt weboldalak és elhelyezkedésük

Igen sok észrevétel érkezett azzal kapcsolatosan, hogy a mostani frissítés esetleg a linkekkel van összefüggésben. Érdekesség, hogy a külföldi Black Hat fórumok voltak hangosak a panaszoktól.

Mi viszont azt vettük észre, hogy a katalógusoldalak és a PR cikkes linkek nem okoztak gondokat a weboldalaknál. Erről még egy másik blog oldal is írt. De, és itt a de, miszerint előfordult már az is, hogy voltak olyan oldalak, ahol ez lehetett a probléma, vagyis ez okoz gondot az oldalukra nézve. Erről még egyértelmű összefüggés nem meghatározható.

Egy valamit mi is észrevettünk ezzel kapcsolatosan, mégpedig azt, hogy az al-oldalra túl sok és igen erős kulcsszavas linkek mutatnak rá. Ebben az esetben hátrasorolás történit meg. Ez az országunkban sok oldalnál történt meg.

Kulccszavas menüpontok

Na, ez érdekes, mert a büntetéshullám miatt a kulcsszavakat menüpontra tenni igen veszély cselekedetnek minősülhet. Ez egy visszatérő akadálynak minősült a túl kulcsszavas, nem természetes menüpontok használata esetében. Az viszont természetesnek minősül, hogy a menüpontok vannak ilyen céllal, ellenben ha az túl hosszú és túl sok kulcsszót találunk az oldalon, aminél hátrányba kerülhetünk. A példa, amit most említeni fogunk, leginkább az építőipari munkakörökbe értendő.

Például: ”Műanyag ablak, nyílászáró csere, műanyag ablak ár” típusú menüpontok gondokat okozhatnak, de még a fejléc címénél is, ha túlzásba visszük a leírást. Ezek menüpontokban nehezen vehetők észre, és nehezen olvashatóak. Ez a trükk inkább a keresőmotorokat célozza meg.

Példák felsorolásának eredménye a büntetéshullám miatt

A cikkünkben felsorolt példák alapján könnyedén meg tudjuk határozni, hogy ilyen akadályaink vannak az oldalainkkal, ergo mitől kerülünk hátrébb. Bár ezt még lehetne fokozni, mert korábban írtuk, hogy sok mindenről még nincsen konkrét meghatározás, de kisebb ötletek már vannak. Sajnos és erről már korábban is írtunk, hogy vannak olyan oldalak, hogy a hátrasorolást egyelőre nem tudjuk meghatározni. Van egy olyan partnerünk, aki weboldalakat készít Joomla motorral ellátva. Szinte mindegyik oldalára fel volt tüntetve, hogy ő a kivitelező, aminek köszönhetően sokáig a Google első találati oldalán volt a weboldalának az elérhetősége. Most viszont hátrébb sorolódott a 3.-ik, 4.-ik oldal magasságába a büntetéshullám miatt az általa megadott kulcsszavak leírásánál. Egyelőre, még az sem lehet tudni, hogy a pozíciója a Google rendszerében marad, vagy hátrébb sorolódig a keresőportálon, de egy biztos ez neki forgalom visszaesést eredményezett jelenleg.

Az infókat, folyamatosan gyűjtjük és ha újabb eredményre jutunk megosztjuk itt a blog oldalunkon.

Kérésünk

A következő kéréssel fordulunk az olvasóink irányába, miszerint, ha a saját oldala érintette a mostani büntetéshullám kialakulásában és a frissítéseknél, kérjük, írjon nekünk. Kérésre, nem hozzuk nyilvánosságra, ha így igényli.

Címke , , , .

2 hozzászólás a(z) Büntetéshullám a Google részéről – Fred algoritmus cselekedetei bejegyzéshez

  1. Attila mondta:

    A GOOGLE rendszere egyenlőre lassítva jár el, lassan majd kiderült, hogy milyen változások várhatóak. Egy biztos, akinek van webmester eszközök funkciója az észre vette, hogy jó pár weboldal az oldalra mutató linkejeivel megszűnt.

  2. Cikkes mondta:

    Lassan, de biztosan minden ki fog derülni. Bár, már blog oldalakon arról is beszéltek, hogy minden visszaáll az eredeti elhelyezkedés szerint. Ez viszont biztosan nem fog összejönni!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.